יום שבת, 21 בספטמבר 2013

היתוך קר



אודות היתוך קר

קיימים לא מעט תחומים אשר המחקר כיום עוסק בהם בצורה שוטפת על מנת להגיע לתוצאות מועילות לעולם ולחיים בו, מן הסתם. היתוך קר הינו תחום מחקרי אשר עוסק בבחינת אפשרות היתוך גרעיני בטמפרטורה נמוכה, כגון – טמפרטורת החדר. לו תהליך כזה היה אפשרי באמת הלכה למעשה, ניתן היה להפיק באמצעותו אנרגיה זמינה וזולה למדי. תהליך זה הוא הפוך לתהליך הביקוע הגרעיני, אשר משמש להפקה של אנרגיה בכורים הגרעיניים. בימים עברו הוכרז כבר על הצלחה מסוימת בתהליכי היתוך קר, אך ניסיונות לחזור על אותם ניסויים, כשלו. הפיסיקאים כיום מסכימים כי אין תהליך ידוע ומוכר של היתוך קר, וככל הנראה – תהליך כזה לא ייתכן כלל וכלל.

ניסוי ללא הצלחה
בשנת 1989, הכריזו מדענים מאוניברסיטת יוטה, על ביצוע תהליך היתוך קר, מה שעורר עניין רב בתקשורת. בסופו של דבר, הפך העניין לאירוע למביך, כאשר התברר שהייתה טעות מעבדתית, לאחר שלא הצליחו לשחזר את התהליך. הסברה היא כי מדובר בטעות מדידה, או בדיווח בלתי מדויק של התוצאות. חוקרים אמריקאים חזרו על הניסוי ב-1993, ומצאו טעות בנוסחאות אשר שימשו את זוג הכימאים מ-1989 בביצוע הניסוי שלהם. ב-2011, הממציא האיטלקי אנדראה רוסי הודיע על פיתוח ה-E-Cat: מתקן לייצור אנרגיה מתהליך של היתוך קר, תהליך הנקרא LENR, ועל השקתו המסחרית הקרבה.

לא מוותרים

האם קיים עתיד לתהליך היתוך קר? ייתכן שתאמרו שכן. ייתכן שתאמרו שלא. על כל פנים, רוב הקהילה המדעית משוכנעת שזהו דבר שלא יתאפשר, לפחות לא על פי חוקי הפיסיקה ביקום המוכר לנו כיום. לעיתים ישנם חוקרים היוצאים בפרץ יצירתיות ומנסים בכל זאת לעורר ולחדש את הניסוי הזה. ממצאים מופרכים במהירות, וממילא מתקבלים בחשש ובספקנות מלכתחילה, בקרב הקהילה המדעית.

בועות מים

דרך ביניים היא ניסיון לביצוע היתוך בבועות מים, באמצעות הפצצה בגלי קול, אשר יגרמו לקירות הבועה לקריסה מהירה, מה שמביא אותה להתחממות מהירה מאוד, למשך זמן קצר – המהווה חלון זמן המאפשר היתוך. ניסויים חוזרים לא הצליחו להוכיח קיומו של היתוך בבועות המים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה