יום שני, 7 בינואר 2013

הערכות לשעת חירום



הערכות לשעת חירום – מוסדות החינוך
כאשר אנו מתבוננים על מצבה של מדינת ישראל כיום, אין ספק שיש על מה להתגאות. אכן הפכנו למדינה חזקה בתחומים רבים, ועשינו כברת דרך ארוכה מאז הקמת המדינה ועד היום. יחד עם זאת, למרות הכל מדינת ישראל חשופה בפני סכנות קיומיות רבות, ועל כן נדרשת היערכות מיוחדת למצבים של שעת חירום.
הערכות לשעת חירום כוללת את כל המשק ועל אחת כמה וכמה את מוסדות החינוך, החל מגני הילדים, בתי הספר היסודיים והעל יסודיים, מוסדות חינוך מיוחדים ועד למוסדות להשכלה גבוהה. הערכות לשעת חירום מתבצעת במוסדות החינוך בשני מישורים המישור המערכתי והמישור החינוכי .
הערכות לשעת חירום – המישור החינוכי
החל מגני הילדים אמורים הילדים לקבל הדרכה לשעת חירום כדי להבין את המשמעויות של שעת חירום ואת אופן התפקוד ההולם בעת חירום. הערכות לשעת חירום באספקט החינוכי שמה את הדגש על התיפקוד המעשי של הילדים והמחנכים בשעת חירום ויש להקדיש לכך זמן מספיק כדי לתרגל את הילדים בתרחישים שונים על פי הנחיות משרד החינוך ופיקוד העורף .
הערכות לשעת חירום – המישור המערכתי
הערכות לשעת חירום מתחילה בבדיקה כי כל הציוד הנדרש לשעת חירום על פי הנחיות משרד החינוך ופיקוד העורף מצויים בשטח המוסד החינוכי וכי הציוד תקין וראוי לשימוש. במקומות שיש מקלטים יש לוודא כי המקלט ערוך לקלוט את הילדים והמחנכים וכי המקלט נקי ומאורגן לשעת חירום כולל חיבור לחשמל, מים לשעת חירום, יציאות חירום פנויות וכדומה. כמו כן, על מנהל המוסד לוודא כי ברשותו כל הטלפונים של ארגוני החירום השונים ובאחריותו לדעת מיהו האדם ברשות המקומית שמולו הוא יתפקד בשעת חירום .
הערכות לשעת חירום – מוסדות חינוך מיוחדים
מוסדות חינוך מיוחדים לילדים מוגבלים בגופם או בנפשם מחוייבים בהערכות מיוחדת ההולמת את צרכיהם המיוחדים. במקומות אלה יש לוודא כי הציוד המיוחד האמור לתפקד בשעת חירום מצוי וראוי לשימוש. יש לזכור כי בניגוד לילדים רגילים, ילדים עם מוגבלויות עלולים להגיב בדרכים קיצוניות בשעת חירום ויש להיערך לכך מבעוד מועד .


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה