יום רביעי, 19 בדצמבר 2012

חשיבות איבחון דיסלקציה



כיום כבר ידוע לכל כי לקויות למידה שונות זו מזו ולכל לקות למידה יש את המאפיינים הייחודיים שלה. אחת מן הלקויות הללו, עליה נדבר הפעם היא הדיסלקציה. דיסלקציה היא לקות הלמידה השכיחה ביותר אשר ידועה לנו, והיא נפוצה במיוחד בקרב גברים והרבה פחות אצל נשים ברחבי העולם. דיסלקציה היא נגזרת של שתי מילים ביוונית דיס שפירושה קשה, לקסיה שפירושה מילה. כלומר, קושי בקריאה וכתיבת מילים. התופעה שכיחה בקרב 15 אחוז מהילדים ברמות קושי שונות והיא קיימת אצל הבנים בשכיחות של פי שמונה מבנות.
אבחון מקדים של דיסלקציה
ככל שנקדים לאבחן דיסלקציה כך יוטב עם הילד. כאשר מתחילים לטפל בלקות קריאה מסוג דיסלקציה כבר בגיל ממש מוקדם ניתן לעזור לילד באופן הרבה יותר משמעותי מאשר מגלים את הלקות בגילך מאוחר יותר. אבחוני דיסלקציה נערכים בדרך כלל בשלב המעבר שבין הגן לבית הספר היסודי כדי לגלות את הלקות לפני שהדבר משפיע על הלימודים של הילד ועל ההתחברות הסוציאלית שלו.


אבחון דיסלקציה
מורים, גננות או הורים שמבחינים בילד עם סימפטומים של דיסלקציה בזמן הכתיבה או הקריאה המתבטאים בהיפוך אותיות, קושי בהעתקה מהלוח, קושי בלימוד האלף בית או קושי בכל נושאי השפה, איות וגם הבעה בעל פה, מוטב שיפנו לאבחון מקצועי על מנת לבדוק האם הילד לוקה בדיסלקציה. לפני הקביעה כי יש דיסלקציה שוללים בעיות אחרות היכולות לגרום לכך כגון בעיות בראייה, בשמיעה או פיגור שכלי. אבחון מקצועי יגדיר את רמת הלקות ויצייד את הילד ואת הוריו בכלים להתמודדות עימה.
למה חשוב לאבחן דיסלקציה
לקות קריאה וכתיבה יכולה להיות תורשתית און נרכשת. לקות קריאה נרכשת מכונה אלקציה שנגרמת בדרך כלל מפגיעה בראש, דלקות אוזניים חזקות או גידול במוח. ויש לקויות למידה מסוג זה שמקורם הוא גנטי מסיבות תורשה. יש לקויות שונות לקשיים בלימוד קריאה וכתיבה ולא כולן מיוחסות לדיסלקציה. בכל מקרה יש לטפל בלקות זו  מוקדם כדי שהילד יקבל כלים להתמודד איתה ושלא יפתח בעיות נפשיות הקשורות לדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה