יום שבת, 20 בדצמבר 2014

פריטת צ'קים



פריטת צ'קים במסגרת בנקאית וחוץ בנקאית
חשוב להבחין בין שירותי ניכיון הניתנים דרך הבנק לבין פריטת צ'קים במסגרת חוץ בנקאית. ניכיון דרך הבנק עומד לרוב על 70% מערך הצ'ק, הוא לא כולל ניכוי צ'קים למוטב בלבד והוא מאפשר קבלה של 6 חודשים דחויים לכל היותר. בניכיון דרך הבנק האחריות מוטלת על הלקוח ולכן אם הצ'ק חוזר הוא נדרש להחזיר את התקבול. מנגד, במסגרת חוץ בנקאית הניכיון עומד על 90% ומעלה מערך הצ'ק, אין עמלת הקמת עסקה ואין עמלת הקצאת אשראי.

פריטת צ'קים היא פעולה לגיטימית וחוקית לחלוטין מבחינה משפטית. לקוחות פרטיים, בעלי עסקים ועצמאיים המעוניינים ליהנות מהשירות צריכים רק לעמוד בקריטריונים המוגדרים מראש. קריטריונים אלו נקבעים על ידי החברות המספקות שירותי פריטה וניכיון. מטרת הקריטריונים היא מצד אחד לעמוד בהוראות חוק החוזים ופקודת השטרות, אך מצד שני לשמור גם על האינטרסים של החברה. שירותי פריטת צ'קים ניתנים בכפוף לפיקוח של משרד האוצר ותחת רישיון. חברה המבצעת את שירותי הניכיון נדרשת להציב קריטריונים ברורים ולאכוף אותם.



מה צריך לעשות על מנת לקבל שירותי פריטת צ'קים?
הקריטריונים העיקריים לקבלת השירות מחייבים את הלקוח להעמיד ערבות אישית. ערבות אישית של המסבים מורידה את רמת הסיכון והיא נתפסת בתור קריטריון בקרב רוב החברות המעניקות שירותי פריטה של צ'קים מסחריים. שנית, הפריטה מותנית בבדיקת אשראי שמטרתה איתור מושכים עם היסטוריה פיננסית בעייתית. האיתור מבוצע באמצעים המקובלים ובשקיפות מלאה מול הלקוח.

חייבת להיווצר התאמה ענפית של מושכים לעסקה על מנת לבצע פריטת צ'קים. קריטריון זה גם הוא מונע רמת סיכון גבוהה והוא משותף לחברות רבות העוסקות בתחום. מעבר לכך, יש לציין את הקריטריון של קביעת היקף חשיפה. ההיקף נקבע לכל מושך בודד ובאמצעותו מבטיחים התנהלות תקינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה