יום שני, 2 ביולי 2012

עוסק מורשה


מיהו עוסק מורשה ומהם חובותיו וזכויותיו?
מדינת ישראל מאפשרת לבעלי עסקים שונים לפתוח את עסקיהם בכל מיני סוגים של סטאטוסים. שלושת הסטאטוסים הם: עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ. לכל סטאטוס יתרונות וחסרונות משלו, והפעם נתמקד בסטאטוס של עוסק מורשה. עוסק מורשה הוא כל אדם אשר הקים עסק ופתח תיק עוסק מורשה. פתיחת תיק עוסק מורשה מותרת לכל אדם המעוניין להקים עסק ושאינו מעוניין בפתיחת חברה בע"מ.
עוסק מורשה מתאים לאנשים העובדים בעצמם ללא שותפים וללא עובדים נוספים. בנוסף לכל אחד המעוניין לפתוח תיק עוסק מורשה ישנה רשימה של מקצועות ועיסוקים החייבים להתנהל באופן של עוסק מורשה והחוק אינו מתיר להם התנהלות אחרת.
מי חייב להירשם כעוסק מורשה?
בעלי מקצועות חופשיים חייבים להרשם באופן של עוסק מורשה ואינם רשאים להרשם כעוסק פטור. הדבר אינו קשור לגודל ההכנסות אלא לסוג העיסוק כמצוין בחוק.
העוסקים במקצועות הבאים מחויבים להירשם  בסטאטוס של עוסק מורשה:
אגרונום, אדריכל, הנדסאי, טכנאי, טוען רבני, בעל מעבדה כימית, טכנאי שיניים, יועצים מסוגים שונים, כלכלנים, מהנדסים, מודדים, מנהלי חשבונות, מתורגמנים, סוכני ביטוח, עורכי דין,פיזיותרפיסטים, רואי חשבון, פסיכולוג, וטרינר, רופא שיניים ושמאי. לרשימה זו נוספת רשימה של נותני שירותים שונים.

עוסק מורשה

נותני שירותים שמחויבים ברישום עוסק מורשה הם:
הנחיית מופע אמנותי, בניית תפאורות, בדיקת והכנת מבחנים, הרצאות, הדרכה, הוראה, תרגום, קצרנות, כתיבה ועריכה, בעלי בתי ספר לנהיגה, גני ילדים, סוחרי רכב ומתווכי רכב, אגודות שיתופיות וכיוצא באלה.
זכויות עוסק מורשה וחובותיו
עוסק מורשה רשאי להוציא חשבוניות ולהתקזז על מס תשומות כנגד המס שהוא חייב לשלם. עוסק מורשה זכאי לקבל החזר ממע"מ על הוצאות לתפעול העסק. עוסק מורשה מחוייב לדווח על כל הכנסותיו והוצאותיו למס הכנסה ולמע"מ מדי חודש או חודשיים ולמלא דו"ח שנתי לרשויות אלו. 
עוסק מורשה הוא האחראי היחיד באופן משפטי ובאופן כספי להתנהלות העסק שלו בניגוד לחברה בע"מ, שהאחריות היא על היישות המשפטית שהיא החברה עצמה ולא על בעליה. אם אתם עומדים בפני פתיחת עסק ערכו את השיקולים הדרושים כדי להגיע להחלטה הטובה ביותר עבורכם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה