יום ראשון, 17 באוגוסט 2014

מטאוריטים



אין אחד שלא מביט לעיתים לשמיים בלילה שטוף כוכבים ומתפלל לראות כוכב נופל. אז אלו שעומדים עם הראש למעלה שידעו שאותו כוכב נופל הוא מטאוריט או מטאוריטים שהצליחו לחדור את שכבת האטמוספרה ונשרפו במהלך הכניסה לכדור הארץ. אותו מראה של פס אור בוהק לשניות בודדות חותך את השמיים לכיוון הקרקע נראה כתחילתו של סרט טבע מאיים כשבעצם זו אחת תופעות הטבע היותר מקסימות שיש ליקום הזה להציע לנו.

צפיה במטרי מטאוריטים
בארץ קיימים מועדונים שלמים של גרופים לנושא. כשיש צפי למטר מטאוריטים השווה צפייה, צוות מצפה הכוכבים מזמין ועורך ערב מרובה משתתפים כשכל אחד יכול להצטרף. ישנם אתרים שונים באינטרנט שניתן להירשם אליהם ולקבל אינפורמציה לגבי אירועי מטאוריטים צפויים. בעת האירוע המשתתפים מקבלים מפת כוכבים סובבת, הפעילות מלווה בתצפית באמצעות טלסקופיים משוכללים ובשיא אפשר לצפות במעל 50 מטאוריטים נופלים בשעה.

תצפיות
מטאוריטים ניתן לראות רק בלילות ללא ירח בהיר ובמקום ללא זיהום אויר, תצפיות כאלו נערכות לרוב באזור רמת הגולן או במצפה רמון, שני המקומות שבהם תועדו המראות הכי יפים בשנים האחרונות. המטאוריטים עצמם אלו עצמים סלעיים או מתכתיים אשר מקורם בכוכב שלרוב אינו חלק ממערכת השמש. החלקיק אשר נע בחלל יפגע בסופו של דבר בכוכב כלשהו. כיוון שלכדור הארץ שכבר אטמוספירה רחבה היא שורפת את המטאוריטים משאירה עבורנו עדויות שלרוב יהיו בגודל של כדור טניס או פחות. 

מה אנחנו בעצם רואים?
מטאוריטים יכולים שנראה אותם חולפים בשמיים וקיימת אפשרות אחרת כאשר כדור הארץ נכנס לתוך ענן חלקיקים ואז נזכה לראות מופע מרהיב של עשרות ואף מאות מטאוריטים בשעה. אין ספק שזוהי חוויה אסטרונומית בלתי רגילה וחובה לפחות פעם אחת להיות חלק ממנה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה