יום שלישי, 25 ביוני 2013

תפילין



מושגים שונים אשר קשורים עם הנחת תפילין
הנחת תפילין בכל יום היא אחת ללא כל צל של ספק אחת מן המצוות החשובות ביותר מן התורה. מהיותה כזו ישנם הרבה מושגים הקשורים בהנחת תפילין ובתפילין בכלל. להלן כמה מן המושגים החשובים ביותר אשר קשורים במצווה חשובה כל כך זו:

תפילין בשיטת רש"י ובשיטת רבנו תם
שני הסוגים העיקריים של תפילין הם בשיטת רש"י ובשיטת רבנו תם. ההבדל בינהם הוא בסדר הפרשיות אשר מונח בתוך בתי התפילין. ישנה  מחלוקת בין רש"י לנכדו רבנו תם באשר לסדר ההנחה של הפרשיות בתוך בית התפילין. שולחן ערוך מקבל את שיטת רש"י לסידור הפרשות, ומציין כי המהדרים יניחו פעמיים, פעם בשיטת רש"י, ופעם לפי שיטת רבנו תם לצורך העניין.
נוסחים שונים של מצוות הנחת תפילין ביהדות
במצוות הנחת תפילין יש כמה נוסחים שונים כפי שניתן לראות במצוות רבות אחרות אשר קיימות ביהדות. ההבדל בין הנוסחים מתבטא בצורת האות שין, שעל התפילין של הראש – הכוונה לנוסח כתיבתה. יש גם הבדלים בנוסחי צורת הקשרים של הרצועות, ויש גם הבדל בגודל של בתי התפילין. גם נוסח הנחת התפילין שונה מעדה לעדה כאשר מדובר בברכות שונות בין האשכנזים לספרדים לבני העדה התימנית.
תפילין של יד ושל ראש
את התפילין של היד מניחים על שריר הזרוע, ואת הרצועות כורכים סביב לאמה ולכף היד. תפילין מניחים על היד החלשה, כלומר, אם אתם ימניים הרי עליכם לכרוך את הרצועה על יד שמאל ולהיפך כמובן. תפילין של הראש מניחים על בית המצח ועד למקום שבו מפסיק השיער לצמוח. את הרצועות כורכים סביב הראש כאשר הקשר מאחורי הראש, ולא בעורף, והרצועות יורדות לכיוון הכתפיים של המתפלל.
יש לציין את העובדה, כי את התפילין יש להכין מעור של בהמה כשרה כמו פרה, שהוא עמיד יותר משימוש בעור של כבש או עז, אשר גם בהם מותר לעשות שימוש להכנת רצועות תפילין. עור פרה מכנים עור בהמה גסה, ואילו עור של עז או כבש מכונה עור בהמה דקה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה