יום שלישי, 12 בדצמבר 2017

מיפוי שומות ממוחשב



מעקב אחר מפת השומות בגוף
שומה הינה גידול שפיר של תאים בשם מלנוציטים. מדובר בגידולים נפוצים מאוד באוכלוסייה שברוב המקרים אינם מהויים בעיה של ממש. ואולם, חלק מהשומות יכולות להיות למעשה גידולים ממאירים בשם מלנומות. מלנומה היא סוג של גידול סרטני ממאיר שבו תאים מתחלקים ללא בקרה. מכיוון שלמלנומה יש צורה טיפיקלית ושונה משומה רגילה, מומלץ לכל בעלי השומות לעבור בדיקות אצל רופאי עור על מנת לעקוב אחר השינויים בשומות קיימות בגוף ואחר שומות חדשות המופיעות בו. מיפוי שומות ממוחשב היא שיטה יחסית חדשה, שבה כל מטופל עובר צילום כולל מקרוב של כל השומות בגופו, לרוב בבדיקות שנערכות פעם בשנה. 

מה היתרון במיפוי שומות ממוחשב?
ישנם מספר יתרונות לשיטה של מיפוי שומות ממוחשב. היתרון הגדול ביותר הוא בכך שאין צורך להתבסס יותר על הזיכרון ויכולת המעקב של המטופל ושל רופא העור שלו. מעתה, ניתן לשמר את כל המידע על מצב המטופל בתאריך מסוים בצורה ממוחשבת, כך שניתן יהיה להשוות בקלות בין צילומים של שנה מסוימת לבין צילומים של שנה קודמת ולגלות בצורה יותר יעילה שינוי בשומות קיימות והופעה של שומות חדשות. כמו כן, בשיטה ממוחשבת זו רופא העור לא מתבסס רק על סקירה בעין בלתי מזוינת של השומות, ניסיון לחפש שומות עם צורה בעייתית ושליחתן לביופסיה, אלא על צילום ממוחשב בעזרת אמצעים יותר מתקדמים המאפשר ראייה טובה יותר של מפת השומות של המטופל.



כיצד נערכת הבדיקה?
החיסרון של מיפוי שומות ממוחשב הוא בכך שמדובר בשיטה הדורשת בדיקה יחסית ארוכה של כל מטופל. המטופלים מגיעים לרוב פעם בשנה אל המרפאה ובה מתבצע צילום שיטתי ומסודר של כל שומה בגופם. לאחר מכן, המידע נשמר במרפאה וכן מועבר לנבדק על מנת שיוכל לעקוב בעצמו אחר שינויים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה