יום חמישי, 2 בינואר 2020

מעליות


נסיעה במעלית היא אחת הפעולות היומיומיות שאנחנו עושים, עולים ויורדים כמעט מבלי לחשוב על כך. אבל בעצם – יש אנשים שחושבים רבות לפני שהם נכנסים למעלית, ויש גם אנשים שלא נכנסים כלל למעליות. מסתבר שפחד ממעליות הוא אחד הפחדים הנפוצים בקרב אוכלוסייה בוגרת, והוא בעצם תופעה ספציפית של קלסטרופוביה, פחד ממקומות סגורים. 

החיים עם הפחד
בעוד נושאים כמו נגישות לנכים עולים, ובצדק רב, למודעות בשנים האחרונות ונלקחים בחשבון בזמן תכנון והקמה של פרויקט, הנושא של פחד ממעליות לא נלקח בחשבון כלל וכשבית עסק, משרד ציבורי או אפילו אנשים פרטיים קונים נכס בקומה גבוהה – הם לא לוקחים בחשבון אורחים, לקוחות ומבקרים שחוששים מנסיעה במעלית. אנשים שלא נוסעים במעליות כבר רגילים לעלות קומות רבות ברגל, ועושים זאת גם אם הם מבוגרים או פצועים. הם יודעים מתי לעצור ולנוח בין הקומות ומשכללים את יכולות העלייה שלהם. במידה מסוימת – הפחד מספק להם הזדמנות לעשות כושר, אבל בעולם המודרני, שימוש במעליות הוא בלתי נמנע והתמודדות עם פחד ממעליות היא לא התמודדות פשוטה. 


דרכי התמודדות
טיפול פסיכולוגי התנהגותי לסוגיו מציע היום שלל דרכים להילחם בבעיה, ומטפלים ומטופלים רבים מצהירים שניתן להתגבר על פחד ממעליות. הטיפול בדרך כלל יכלול חשיפה מבוקרת לגורם מעורר החרדה – במקרה זה - המעלית. על ידי כניסה למעליות, בשלב הראשון ללא נסיעה ואפילו מבלי לסגור את הדלת, לפרקים קצרים, ניתן להפיג מעט את החרדה והתקדם בצעדים קטנים לעבר פתרון מוחלט של הבעיה. בשלבים הבאים יעלה המטופל קומה אחת או שתיים עם ליווי, כשבהמשך יעלה מספר הקומות ובשלב מאוחר יצליח המטופל לוותר על המלווה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה